Search
  • MFB MusterFabrik Berlin GmbH
  • info@musterfabrik-berlin.de/ +49-30-44319979
Search Menu

Project “DigiGlue” – Press release by the Saarpfalz-Kreis

Bemaltes römisches Wandputz-Fragment aus dem Europäischen Kulturpark Bliesbruck-Reinheim im Saarland, DigiGlue MusterFabrik Berlin

On August 13, 2021, the Saarpfalz-Kreis reported on the current status of the DigiGlue project in a press release entitled “‘DigiGlue’ – Digitale Reposition von Wandmalereifragmenten” Dr. Georg Breitner, head of the Saarland State Monuments Office, is quoted in the report:

“Das Projekt ist für das Landesdenkmalamt von besonderer Bedeutung. Es bietet Perspektiven, die Landesarchäologie stärker mit einem innovativen System überregional zu vernetzen. […]”

Dr. Georg Breitner, “‘DigiGlue’ – Digitale Reposition von Wandmalereifragmenten”, Press release of the Saarpfalz-Kreis, 13.08.2021

Digital reconstruction of destroyed banknotes – Business & Diplomacy reports

zerstörte Banknoten, MusterFabrik Berlin

Business & Diplomacy magazine (issue 01/2021) reports on the digital reconstruction of destroyed banknotes at the Deutsche Bundesbank. In addition, Prof. Johannes Beermann, member of the Executive Board of the Deutsche Bundesbank, comments on the advantages of using a digital puzzle assistance system in an interview with journalist Rainer Schubert.

The articles can be read in pdf format here:

Project “DigiGlue” – Homburg1 reports

Bemaltes römisches Wandputz-Fragment aus dem Europäischen Kulturpark Bliesbruck-Reinheim im Saarland, DigiGlue MusterFabrik Berlin

The online magazine for Homburg and the region – HOMBURG1 reported on the DigiGlue project on August 21, 2020. HOMBURG1 quotes Michael Ecker, archaeologist and excavation director of the European Cultural Park Bliesbruck-Reinheim:

„Wir werden in der Lage sein, mit Hilfe dieses High-Tech Systems digitale Zwillinge der einzelnen Fragmente zu erstellen, um sie dann wie ein Puzzle zu behandeln.“

Michael Ecker, “Projekt „DigiGlue“- Erforschung und Bewahrung des wissenschaftlichen und kulturellen Erbes”, Homburg1, 21. August 2020.

Project “DigiGlue” – The St. Ingberter Anzeiger reports

Bemaltes römisches Wandputz-Fragment aus dem Europäischen Kulturpark Bliesbruck-Reinheim im Saarland, DigiGlue MusterFabrik Berlin

A report on the current status of the DigiGlue project appeared in the St. Ingberter Anzeiger on 10.08.2020 under the title “‘DigiGlue’ Projektpartner im intensiven Austausch”. Jan Schneider, Head of Development at MusterFabrik Berlin, is quoted by the St. Ingberter Anzeiger:

„Die beiden Kernmodule sind vorhanden. Wir spezifizieren aktuell das Verfahren mit jenen Anforderungen, die zur Digitalisierung und Repositionierung der 2,5-D-Wandputz-Fragmente erforderlich sind […].“

Jan Schneider, „´DigiGlue` Projektpartner im intensiven Austausch”, St. Ingberter Anzeiger, 10.08.2020.

Writer recognition with LiVito

Presentation of the paper “LiViTo: a software tool for the evaluation of linguistic and visual features of handwritten texts”.

At Qurator 2020 – Conference on Digital Curation Technologies (Berlin, January 20-21, 2020), the paper LiViTo: a software tool to assess linguistic and visual features of handwritten texts was presented by Aleksej Tikhonov (Humboldt University Berlin) and Klaus Müller (MFB MusterFabrik Berlin) at the Session Applications, Evaluations, and Experiences in Applying Digital Curation Technologies.

In their paper, Tikhonov and Müller present LiViTo – a tool designed to support researchers in the analysis of handwritten historical documents, combining insights from linguistics with computer vision techniques. Czech language manuscripts from the 18th century from Bohemian-Rixdorf in Berlin served as reference material.

The paper can be read on Semantic Scholar:

Project “DigiGlue” – Press release by the Ministry of Education and Culture of Saarland

Bemaltes römisches Wandputz-Fragment aus dem Europäischen Kulturpark Bliesbruck-Reinheim im Saarland, DigiGlue MusterFabrik Berlin

On December 18, 2019, the Ministry of Education and Culture of the Saarland published Media Information 78/2019 titled “‘DigiGlue’ startet in Reinheim: Römische Wandmalerei entsteht neu” about our project of digital repositioning of Roman wall paintings. District Administrator Dr. Theophil Gallo is quoted in it as follows:

„Es ist ein Privileg, an diesem Projekt beteiligt sein zu dürfen. Das rückt unseren grenzüberschreitenden Europäischen Kulturpark Bliesbruck-Reinheim in den Blick der Wissenschaftler weltweit. Darauf können wir im Saarpfalz-Kreis stolz sein.“

Theophil Gallo, Media-Information 78/2019 “´DigiGlue` startet in Reinheim: Römische Wandmalerei entsteht neu”, Ministry of Education and Culture of the Saarland, 18. Dezember 2019.

Reconstruction of the IWO’s destroyed archives – Pamela Malewicz visits the MusterFabrik Berlin

Pamela Malewicz, Undersecretary for Human Rights and Cultural Diversity of Buenos Aires, visited the MusterFabrik Berlin in May 2019 to get an impression regarding the research on the reconstruction of the archival materials of the Instituto Judío de Investigaciones (IWO).

Fraunhofer IPK provided information about this on its Twitter account:

“Leibniz Manuscripts” – Article in the Neue Züricher Zeitung

On 14.02.2018 George G. Szpiro reported in the Neue Züricher Zeitung under the title “Der Computer als Meisterpuzzler” about the MFB project for the digital reconstruction of the “Leibniz manuscripts”. George G. Szpiro writes very aptly:

„Es entbehrt nicht der Ironie, dass die Leibniz-Fragmente mithilfe von jenen Computern zusammengestückelt werden, für die der Gelehrte vor drei Jahrhunderten selber die Grundlage schuf. Es war ja Leibniz, der das binäre Zahlensystem ersann, auf dem die heutige Informatik beruht.“

George G. Szpiro, “Der Computer als Meisterpuzzler”, Neue Züricher Zeitung, 14.02.2018.

“Leibniz Manuscripts” – IEEE Spectrum article

In IEEE Spectrum (February 2018 print issue), an article titled “Forensic Software Pieces Together Leibniz’s Last Puzzle” was published by Michael Dumiak on January 23, 2018, which discusses the MFB project to digitally reconstruct the “Leibniz Manuscripts” and illustrates the relevance of the project as follows:

„Restoring the notes to their original order, researchers on the project say, could go a long way toward a better understanding of the way Leibniz came to his conclusions and establish a clearer timeline for the development of his ideas.“

Michael Dumiak, “Forensic Software Pieces Together Leibniz’s Last Puzzle”, IEEE Spectrum, 23. januar 2018 (Print edition February 2018).